הרבה פעמים הורים נוטים לחשוב שהילדים שלהם עצלנים, כי הם לא רוצים ללמוד, כי הם לא רוצים לעזור בבית, כי הם לא רוצים ללכת למקומות או כי הם פשוט רוצים כל היום לשבת מול הטלוויזיה, המחשב או הטלפון!
האמת היא שעוד לא נולד תינוק עצלן… באמת, שאף ילד לא נולד עצלן! עצלנות זו לא תכונת אופי שנולדים איתה, אלא תכונה נרכשת באמצעות דפוסי התנהגות שאדם מסגל כמו אי קבלת החלטות, חוסר עשייה, חוסר משמעת עצמית וחוסר אחראיות… יש מגוון דרכים לרכוש עצלנות אבל כאן אתמקד בדרך מסויימת שמשפיעה על הלימודים שלהם והיא חוסר במוטיבציה!
כאשר ילד או ילדה אומרים לכם שאין להם כוח לעשות את שיעורי הבית או ללכת לבית ספר או ללמוד למבחן הדבר מראה על חוסר מוטיבציה ללמידה. בסופו של דבר הם לא מבינים מה הסיבה לשמה הם צריכים ללמוד או למה הם צריכים לדעת את הדברים שמבקשים מהם לדעת ולכן אין להם מוטיבציה לפתוח מחברת וספר ולשבת וללמוד! ברגע שתהיה להם מוטיבציה הם יתחילו לעשות את הדברים בצורה אקטיבית ואפילו יבקשו מכם עזרה ויציפו את הקשיים שיש להם במהלך הלמידה!
אתן לכם דוגמה על תלמיד שלי, ילד מקסים תלמיד כיתה ח' שליוויתי במאז שהיה בכיתה ו', היה לו תמיד מאוד קשה בלימודים ואמא שלו התעקשה איתו על שיעורים פרטיים! כל שיעורי הייתי איתו במלחמות על כך שהוא לא עושה שיעורי בית, לא לומד למבחנים ולא אומר לי שהוא לא מבין אם בכלל הוא היה מנסה להקשיב בשיעור זה היה מדהים! הייתי בטוחה שהוא פשוט עצלן ואין לו כוח להתאמץ ולעשות את הדבר הכי טוב עבורו ועבור העתיד שלו!
הבנתי מהר מאוד שמה שחסר לילד הזה זה מוטיבציה, הוא לא מבין מדוע הוא צריך ללמוד ואיך כל הדבר הזה יעזור לו בחיים ולכן הוא לא עושה שום דבר שיקדם אותו, ובעיני כולם זה נראה כעצלנות. אז בתור התחלה שאלתי אותו מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול ומה המטרות שלו לחיים הבוגרים שלו, הגענו למסקנה שבשביל שיהיה לו יותר קל להגיע ליעדים שלו הוא צריך תעודת בגרות ובשביל זה הוא צריך לעשות שיעורי בית, לעשות עבודות ולקבל ציונים טובים! אבל פה הלכתי איתו רחוק מידי, הוא השתפר נכון, אבל לא מספיק כדי שאוכל להתקדם איתו בקצב טוב ולהשלים את כל הפערים שצבר! הוא היה צריך משהו שידבר אליו כאן ועכשיו! ואז נגמרה השנה הראשונה בכיתה ז והוא קיבל הודעה שאם לא יקבל ציון עובר מבחן מסכם במתמטיקה הוא יצטרך להישאר כיתה. בשורה נוראית לכל ילד ללא ספק! אבל פתאום הוא קיבל מרץ, לקח שיעורים כפולים (מרצון!), נהיה מאוד מרוכז וחדור מטרה, עשה שיעורי בית לבד, הגיע מוכן לכל שיעור, אמר לי כשהוא לא הבין והיה כל כולו בתהליך הלמידה! הוא קיבל סיבה אמיתית ללמוד, אם הוא לא יצליח במבחן הוא ישאר במקום בזמן שכל החברים שלו יתקדמו! ובאמת הוא הצליח וקיבל ציון מדהים! 85!
תחושת הצלחה ממכרת, מאז הוא באמת לומד בכל שיעור ושיעור, יש ימים שפחות ויש ימים שיותר אבל המצב השתנה מקצה לקצה כי סוף סוף יש לו מוטיבציה ללמוד!
דגש חשוב! שימו לב שהמוטיבציה צריכה להיות מונעת מתוך הילד ולא מגורמים חיצוניים, במקרה של התלמיד שלי בתור התחלה המוטיבציה הייתה מונעת מגורם חיצוני "אם לא אצליח במבחן אשאר כיתה" ואז היא באה ממנו "אני רוצה לחוות שוב את תחושת ההצלחה כי זה עשה לי טוב". אם המוטיבציה מונעת ממקורות חיצוניים היא תדעך מהר מאוד!
דבר אחרון, תזכרו, "אנשים אומרים שמוטיבציה לא מחזיקה הרבה זמן. גם מקלחת לא, לכן אנו ממליצים אותה על בסיס יומי!" זיג זיגלר